Gazeta Starachowicka - marzec 2008 |
Iłżeckie małe przedszkola Autor: k.k. Na terenie gminy Iłża realizowany jest projekt Mazowieckie Małe przedszkola współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Ministerstwa Edukacji Narodowej. Głównymi przesłankami projektu są trudności małych szkół wiejskich. Rodzice - nie godząc się z decyzją władz o likwidacji placówki edukacyjnej w swojej miejscowości, coraz częściej zakładają organizację i przejmują prowadzenie szkoły. Dzięki temu, środowisko wiejskie staje się aktywne, rodzice współdziałają z nauczycielami i władzami lokalnymi dla dobra dzieci, a szkoła przekształca się w ośrodek rozwoju wsi. Szkoła taka, dzięki racjonalnemu wykorzystaniu środków i wkładzie prac rodziców, jest bezpłatna. Społeczność lokalna mając, poprzez stowarzyszenie, osobowość prawną może pozyskiwać środki i wydawać je zgodnie z własnymi potrzebami. Przy takich szkołach, w ramach projektu, tworzone są Małe Przedszkola, gdzie dzieci - w wieku 3-5 lat - są w jednej, kilkunastoosobowej grupie. Bycie razem dzieci w różnym wieku, i o różnych możliwościach rozwojowych, daje im atmosferę rodziny wielopokoleniowej, więc łatwiej się adoptują do życia w przedszkolu. Starszaki uczą się natomiast odpowiedzialności za młodszych i słabszych. Dzięki temu Małe Przedszkole wzmacnia poczucie wartości starszych dzieci i poczucie bezpieczeństwa młodszych, a wszystkie uczy współdziałania i życia społecznego. Celem projektu Małe Przedszkole jest wyrównanie szans edukacyjnych dzieci na wsi i w mieście, zróżnicowanie oferty edukacyjnej na wzór innych krajów oraz wypracowanie modelu alternatywnych form edukacji przedszkolnej dostosowanej do potrzeb środowiska wiejskiego. Pierwszym realizatorem projektu Małe Przedszkola w regionie radomskim są prowadzone przez Stowarzyszenia Mieszkańców Niepubliczne Szkoły Podstawowe w Maziarzach, Krzyżanowicach oraz Alojzowie. Swoje doświadczenia przedstawią na Regionalnej Konferencji podsumowującej dorobek projektu planowanej na w Starostwie Powiatowym w Radomiu 7 kwietnia br.
|