Dlaczego grupy rozwojowe? |
Kategoria: Obecnie do przedszkoli uczęszczają dzieci w wieku 3–6 lat. W większości placówek dzieci podzielone są na grupy zgodnie z wiekiem: trzylatki, czterolatki, pięciolatki oraz tzw. „zerówka", czyli sześciolatki. W naszym przedszkolu jest inaczej. Od roku 1992 istnieją grupy „wielowiekowe". Do każdej z nich uczęszczają dzieci w wieku 3–5 lat. Uważam, że wychowanie w przedszkolu powinno być kontynuacją i uzupełnieniem działań opiekuńczych i wychowawczych rodziny, a wyznacznikiem pracy edukacyjnej nauczyciela powinien być rozwój dziecka, a nie data jego urodzenia. Rada pedagogiczna z aprobatą przyjęła ideę grup wielowiekowych. Nauczycielki widziały wiele plusów pobytu małego dziecka w takiej grupie, jakkolwiek miały świadomość tego, że dużo będą musiały w swej pracy zmienić i proces ten będzie trwał kilka lat. Nie oponowali rodzice, choć mieli pytania dotyczące głównie realizacji programu edukacyjnego. Dziś działające w naszym przedszkolu grupy już nikogo nie dziwią. Po ośmiu latach pracy możemy stwierdzić, że tworzenie grup wielowiekowych, nazwanych przez naukowców grupami rozwojowymi jest wysoce uzasadnione.
Pewien problem w grupie wielowiekowej stanowią dzieci pięcioletnie. W wieku pięciu lat zmienia się postawa dziecka wobec świata. Dotychczasowe podejście iluzyjno-zabawowe, fantazjujące zastępuje myślenie bardziej rzeczowe - konkretne. Aby uwzględnić potrzeby rozwojowe pięciolatków utworzyliśmy w przedszkolu „Klub 5-latka". Spotykają się w nim dzieci pięcioletnie z całego przedszkola podczas odpoczynku dzieci młodszych. Zadaniem klubu jest poszerzenie oferty edukacyjnej dla pięciolatków. Spotkania klubowe trwają ok. 1,5 godziny. Forma organizacyjno-edukacyjna klubu sprawdziła się w ciągu trzech lat działalności, a opis jego osiągnięć mógłby stanowić materiał na osobny artykuł. Praca nauczyciela w grupie rozwojowej wymaga od niego dużego zaangażowania, otwartego stylu pracy i stosowania eklektycznych metod edukacyjnych. Mając na uwadze korzyści jakie uzyskuje dziecko przebywając w grupie wielowiekowej myślę, że ich tworzenie powinno być przyszłością przedszkoli. Do pobraniaDlaczego grupy rozwojowe? (PDF - 45 KB) Artykuł udostępniony dzięki życzliwości Towarzystwa Rozwoju Inicjatyw Oświatowych.
|